Sidor

tisdag 6 september 2011

Matvanor och viktminskning

Småätande är en vanlig orsak till att man går upp i vikt. Detta har nog varit ett av mina problem. Så när jag bestämde mig för att förändra mitt liv så blev de nya vanorna att jag skulle hålla mig till tre mål om dagen, frukost, lunch och middag. Nu har det gått över ett halvår och detta har blivit en vana för mig. När det gäller småätande kan man lätt tänka att en extra smörgås är inte så mycket. Eller en liten kaka. Några geléhallon är nog inte så farligt. Eller en glass gör väl inget? Nä, var sak för sig kanske inte är så farlig. Men när man lägger ihop allt så blir det stora mängder. Dessutom blir det ett väldigt okontrollerat intag som är svårt att han koll på. När man stoppar i sig lite i taget märker man inte hur mycket det blir totalt. Sen är det inte heller bra för tänderna eller magen att äta hela tiden. Mitt tips är därför: Ät inget mellan måltiderna!

Det är inte alltid så lätt att hålla sig ifrån småätande. Ikväll blev jag t ex väldigt godissugen. Nu har jag aldrig godis hemma, så det kan inte hända nån olycka på så vis. Men hade jag känt så när jag varit i en affär så hade det varit svårare. Jag brukar försöka ställa mig frågan om jag det jag suktar efter verkligen är något jag skulle vilja stoppa i mig och det är något leder till att jag uppnår mitt mål? Sen får man tänka på nåt annat, sen efter en liten stund brukar suget faktiskt gått över.

En annan sak man kan reflektera över är när man slutar att äta? När tallriken är tom? När all mat är slut? När man är mätt? Eller när man är ohungrig? Det finns undersökningar som visar att i västvärlden slutar vi ofta att äta när vi är mätta och i Asien slutar man att äta när man är ohungrig. Det skiljer ungerfär 20% mat mellan dessa två tillstånd. Det blir rätt stora mängder det under ett år eller ett liv. Ett sätt att kunna känna efter när det är tillräckligt med mat är att äta långsamt, så att man hinner känna mättnadskänslan innan det är för sent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar