Sidor

söndag 4 september 2011

Dagens reflektioner

Började dagen med lite sovmorgon. Vaknade först lite innan kl 8, men somnade om och gick upp strax innan kl 10. Det var skönt att sova ut. Hade en trevlig kväll på Fridays igår, blev inte så sent som tur var, kom hem runt kl 23. Dock kändes kvällen inte lika rolig när jag ställde mig på vågen imorse. Den visade att jag har gått upp två kilo på en kväll. Seriöst, är det ens möjligt? Tydligen är det möjligt. Jag hoppas nu bara att det mesta är vätska i kroppen som kommer att försvinna inom några dagar. Känns i vilket fall som helst inte kul och jag har haft lite ångest för detta hela dagen. Jag har ju bara mig själv att skylla för detta och får väl försöka lära mig något av det istället för att bara ångra.

Har lite träningsvärk idag i armarna/axlarna och baksidan av låren. Inte obehagligt på något sätt, utan det känns bara skönt. Då funkade väl lite av gårdagens träning iallafall.

Två reflektioner kring det här med kundservice:

1) Idag var jag inne på Telia butiken i Skärholmen och skulle höra lite om att göra om i mitt abonnemang. Jag har i dagsläget tv och bredband via adsl, men sedan ett drygt år tillbaka så har jag faktiskt fiber indraget i lägenheten och då känns det lite dumt att inte utnyttja det när möjligheten finns. Killen i butiken var jättetrevlig och hjälpsam. Kunde verkligen inte ha önskat mig bättre service. Det var inte alls krångligt att byta heller vilket jag kanske hade trott. Jag trodde dessutom att jag skulle få en högre månadskostnad, men det visade sig att det blir lite billigare. Det enda som kan bli är att det eventuellt blir ett glapp på 1-2 dagar i distributionen, men det ska jag nog överleva. Nu när jag byter så bjuder Telia på abonnemangskostnaden i tre månader och på Spotify Premium i sex månader. Varför har jag inte bytt tidigare?

Kort sagt så fick jag den allra bästa servicen man kan tänka sig. Jag sa t ex att jag funderade på en snabbare hastighet på bredbandet men då rekommenderade han mig ändå att fortsätta med den jag har till att börja med eftersom det ändå blir snabbare via fiber. Det kändes förtroendeingivande.

2) Mitt andra reflektion gällande service gäller en händelse idag när jag var och provade kläder på MQ. Vissa skulle kanske kalla detta för bra service, men jag för mig övergick det snarare till en skräckupplevelse. Jag tar med mig lite kläder in i en provhytt och ska börja prova. Helt plötsligt hör jag en röst som frågar: "Går det bra här?". Vrider på huvudet och ser ett huvud sticka in över dörren till provrummet. Ett par decimeter från mig där jag står halvnaken har jag alltså huvudet på ett manligt butiksbidräde med ett stort stomatolleende. Chockad och obekväm svarar jag snabbt att det går bra. Tänker att han ska känna av att jag vill vara i fred. Det gör han dock inte utan han fortsätter fråga om jag har fått med mig rätt storlekar. Säger att jag tror det, men har ju inte hunnit prova så mycket. ännu. Han ger sig till slut och går. Funderar på varför han gjorde så. Är detta deras policy, hade han bara tråkigt och ville ha något att göra eller ville han se mig halvnaken? Känner för att strunta i att prova nåt mer och bara lämna affären, men tänker sen att nu har det ju ändå redan hänt så jag kan lika gärna fortsätta att prova. Det skulle jag kanske inte gjort, för det går bara ett par minuter innan han är tillbaka.

Han säger: "Hur känns det? Hittar du nåt?"
Jag svarar besvärat: "Jo tack det går bra."
Han: "Är det höstkläder du är ute efter?"
Jag (vill döda diskussionen, men vet inte hur): "Ja det  kan man säga"
Han: "Vi har fått in jättemånga fina höstjackor"
Jag: "Trevligt, det har jag inte hunnit titta på ännu"
Han: "Vi har en jättefin figursydd jacka som är riktigt snygg. Jag kan hämta den så får du prova."
Jag: " Nej jag tror inte jag hinner titta på det idag"
Han: " Ok jag förstår"

Sen går han som tur är och jag slänger på mig mina kläder och flyr affären.

Är inte detta att ta servicen lite väl långt? Jag menar jag känner mig obekväm nog i ett provrum. Vill inte att en främmande man ska stå och bedömma mig när jag provar kläder. Behöver jag hjälp så frågar jag, behöver jag smakråd vill jag ha det av nån jag känner. Är inte detta att gå lite över gränsen eller är det jag som är känslig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar