Sidor

måndag 22 augusti 2011

Skapa goda vanor

Jag tror att en varaktig viktminskning kräver att man skapar goda vanor som blir en del av livet. Har hört att man att det tar 21 dagar innan något kan bli en vana. Det krävs alltså en hel del kämpande i början. En bra idé är nog också att inte förändra allt på en gång utan att ta lite i taget. För mig har detta inneburit att jag fram tills ganska nyligen fokuserat framför allt på kosten. Anledningen till detta fokus är att det dels var där jag hade mest problem och att det är där det går att spara flest kalorier. I grunden handlar viktminskning om enkel matematik, alltså att göra av med fler kalorier än man får i sig. För att minska ett kilo i veckan krävs ett underskott på 7000 kalorier. Att få till det enbart genom motion är väldigt svårt. Det är mycket lättare att justera detta genom att strypa kaloriintaget.  Allra bäst är det naturligtvis om man kombinerar bra kost med motion.

I princip äter jag tre mål mat varje dag. Frukost, lunch och middag. Ibland händer det att jag äter en frukt eller liknande mellan måltiderna, men oftast håller jag mig till dessa måltider. Frukosten bestod de första månaderna nästan alltid av havregrynsgröt, den senaste tiden har jag bytt ut gröten mot kvarg. Dels för att det är trevligt med variation och jag tröttnade lite på gröten. Dels för att jag tycker att jag håller mig mätt längre när jag äter kvarg. Tidigare bestod min frukost (om jag nu åt någon) framförallt av smörgåsar. Bröd äter jag numera väldigt sällan. Lunchen äter jag på jobbet och förutom att portionerna är mindre brukar jag tänka på att ta mer sallad och minska lite på kolhydratintaget. Middag på kvällen kan bli t ex kycklingfilé, lax eller tonfisk med kanske sallad eller wokade grönsaker.

I början fick jag verkligen kämpa med att få till kosten på detta sätt och många gånger har det varit kämpigt att stå emot sug, förväntningar och annat tryck utifrån. Det är inte heller alltid jag lyckats, vid flertalet tillfällen har jag fallit för frestelser som jag sedan ångrat. Men det har på något sätt blivit bättre och bättre med tiden. Nu är det mycket som går av sig själv gällande kosten. Visst blir det snedsteg ibland, men för det mesta flyter det på. Jag ser det inte heller som att jag går på nån form av diet, utan det jag har gjort är att skapa mig nya goda livsvanor. Jag har inga förbud mot något, men jag väljer att äta som jag gör för jag tycker inte att det är värt det att äta vad som helst.

Nu när mina nya vanor gällande kosten börjar kännas som en självklarhet har jag börjat fokusera lite mer på motion. Sedan några veckor tillbaka tränar jag styrketräning 2 ggr/vecka. Sedan går jag 2 powerwalks på ca 5km vardera i veckan. Det händer också att jag varierar med lite simning emellanåt. Så småningom är min tanke att jag ska byta ut powerwalks mot jogging. Får se när det kan bli aktuellt, var sak har sin tid. Syftet med styrketräningen är att jag inte ska tappa för mycket muskler under viktminskningen, samt att få ett snyggare slutresultat.

Jag hoppas på att få till träningen som en lika självklar del av min vardag som kosten. Återkommer löpande med rapporter över hur det går och vad jag gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar