Sidor

söndag 3 juni 2012

Pass 2 Ben och Mage

I veckans andra pass kommer jag att träna muskelgrupperna ben och mage.

Det kommer att blir tre benövningar och en magövning.

Alla tre benövningarna görs i maskin så det går typ inte att göra fel på dem. Det känns mycket bättre för mig med dem här än marklyftet där jag hade svårt med tekniken och var rädd att skada mig. Plus att jag kände mig väldigt obekväm i övningen.

Första benövningen är benpress, den har jag gjort rätt mycket och jag börjar bli stark i den. Skoj!



Sen blir det benspark, har inte gjort den övningen det senaste året, men en hel del tidigare. Särskilt i samband med rehab av mitt knä. Den här övningen tränar nämligen de lår muskler som på ovansidan går ner och fäster vid knäskålen. Så eftersom jag har uttöjda ledband i vänster knä, är det viktigt att jag har starka muskler som stabiliserar istället.



Lårcurl är den sista benövningen. Inga problem tekniskt, men det är en obehaglig övning tycker jag. När det börjar strama i musklerna på lårets undersida är det inte skönt. Men jag ska pressa mig i den här övningen så att jag kanske kommer över obehaget.



Sen blir det till sist en magövning som heter cablecrunches. Den här övningen har jag gjort tidigare och det är inte helt enkelt att få kontakt med magmusklerna. För mig krävde det både övning och koncentration.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar