Sidor

söndag 25 mars 2012

Hunger games

Var ju på bio igår och såg filmen Hunger games. Den utspelar sig i en dyster framtidsvärld, en dystopi. Varje år så lottas 24 barn från världens 12 distrikt att vara med i en tv-sänd dokusåpa där bara en överlever.

Det är surrealistisk och bisarr idé. Jag tolkar filmens underliggande budskap som en stark samhällskritik mot dagens dokusåpafixering. Vad jag annars gillar med filmen är att den innehåller både satir, politik, äventyr, kärlek och action.

Funderar på om jag ska läsa böckerna. Om inte så ser jag fram emot nästa film i triologin.

Jag tycker att tjejen som spelar huvudrollen gör det fantastiskt bra. Såg henne förra året i Winters Bone. Det är också en riktigt bra film.


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar